Muziek is een belangrijk onderdeel van het leven. Iedereen heeft van nature aanleg om van muziek te kunnen genieten, het raakt en prikkelt verschillende aspecten van je wezen: emoties, beweging, je denken en taal, culturele identiteit en sociale relaties.
Vanaf jonge leeftijd ligt de muzikale taal al klaar bij kinderen. Waar moeten en kunnen wij in de kinderopvang, BSO en het basisonderwijs muziek van maken? Daar richt dit seminar zich op:
- Welke rol speelt muziek in de brede, sociaal-culturele ontwikkeling van kinderen en wat is in dit licht ‘inclusieve pedagogiek’.
- Welke interesses en behoeften hebben kinderen van nu, dus ook Tiktok-dansjes, Youtube-shorts en apps waarmee je zelf muziek kunt maken of dj kan zijn? Hoe kunnen we daarop inspelen?
- Muziek speelt een rol in de sociaal-culturele verhoudingen binnen onze maatschappij. Muziek verbindt, maar het is ook een onderdeel van de verschillen die kinderen aan sociaal en cultureel kapitaal meekrijgen in hun opvoeding. Hoe zit dat en welke kansen zijn er als het gaat om verbinding, kansengelijkheid en inclusie?
- Waarom doen we eigenlijk zo weinig met muziek?
Vragen waarop dit seminar een antwoord wil geven:
1. Wat zegt de wetenschap over het belang van muziek in de brede, sociaal-culturele ontwikkeling van kinderen en maatschappelijke thema’s als inclusie en kansengelijkheid.
2. Vanuit welke perspectieven kun je naar de rol van muziek in de ontwikkeling van kinderen kijken:
- Perspectief van het individuele kind
- Perspectief van gedrags- en ontwikkelingsproblemen individuele kind
- Pedagogisch en didactisch perspectief in kinderopvang en onderwijs
- Culturele identiteit, sociale relaties, verbinding, sociale structuur samenleving.
- Waarom doen we als professionals zo weinig met muziek en welke mogelijkheden zijn er voor professionals op de groep en in de klas voor rijke en doelgerichte actie.Sprekers
- Soili Perkiö (FINLAND): Soili studeerde muziekonderwijs aan de Sibelius Academie in Helsinki en geavanceerde studies in muziek- en bewegingsonderwijs aan het Orff instituut te Salzburg. Ze is nu docent aan de Sibelius Academie. Soili zal ons meenemen in de muzikale reis vanaf de zwangerschap tot 4 jaar, op een manier die voor alle kinderen en ouders toegankelijk is (inclusieve pedagogiek)
- Koen van Eijck: Koen is hoogleraar Culturele Leefstijlen aan de Erasmus School of History, Culture and Communication van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Koen zal ingaan op de rol en betekenis die muziek voor kinderen op de basisschool-leeftijd kan hebben.
- Vanuit de praktijk 3 bevlogen praktijkvoorbeelden om samen met kinderen muziek te maken op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de BSO en een gesprek met de zaal.
1. Max Brenman van Memorabele Momenten (MEMO); Professionele musici op de jongste groepen kinderen.
2. Geert van Boxtel van Muziekroute; ‘creatieve musicmaking’ voor alle kinderen, ism Brede School Overvecht Utrecht.
3. Marten Boer van kinderopvangorganisatie Tinteltuin (BSO); geeft met de Experience Bus, muziek workshops op de BSO.
Bestemd voor
Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.
Praktische informatie:
Datum: Vrijdagochtend 4 oktober, 9:00 – 13:00 uur (inclusief lunch)
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Voertaal: Deels in Engels
Kosten: € 159,– incl btw