Bijna alle scholen, mbo-opleidingen en voorzieningen voor voorschoolse educatie in Nederland hebben te maken met kinderen of jongeren die van huis uit een andere taal spreken dan Nederlands. De Onderwijsraad adviseert deze talige diversiteit beter te benutten. Andere thuistalen kunnen kinderen helpen bij het leren van en in het Nederlands.

De raad beveelt scholen aan keuzes te maken in hoe zij thuistalen benutten. De raad doet daarnaast een beroep op schoolleiders en overheid om te investeren in de ondersteuning, opleiding en verdere professionalisering van pedagogisch medewerkers, leraren en docenten. Met de juiste materialen, expertise en ondersteuning kunnen zij thuistalen beter benutten in de kinderopvang en het onderwijs. Zij hoeven daarvoor de andere talen niet zelf te beheersen.

Onderzoek laat zien dat veel professionals in de kinderopvang en het primair en voortgezet onderwijs, zich niet goed toegerust voelen om onderwijs te verzorgen aan kinderen met uiteenlopende thuistalen. Met de nieuwe conceptkerndoelen en -examenprogramma’s is de aandacht voor meertaligheid en de thuistaal van kinderen binnenkort niet langer vrijblijvend voor scholen. De raad brengt dit advies uit op verzoek van de minister van Onderwijs.

Dit advies van de Onderwijsraad richt zich op kinderen in de voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs. Lees hier het advies

Deel dit nieuwsbericht