‘Hoe positioneer je maatschappelijke kinderopvang?’ dat was de centrale vraag waarmee we op 12 maart aan de slag gingen. Twee workshops, bijna 40 marketingcommunicatie professionals afkomstig uit het hele land én een inspirerende workshop begeleider, Barbara Brian van Bourne Design.

Barbara ging van start met een toelichting op de noodzaak van jezelf duidelijk positioneren, zeker bij een dienst als kinderopvang. De wijze waarop kinderopvangorganisaties naar buiten treden blijkt vaak inwisselbaar; websites zien er nagenoeg hetzelfde uit. Bovendien hebben we de neiging onze oren te laten hangen naar het geluid van de ouders… maar daarmee word je volgend en opereer je niet vanuit je eigen unieke kracht. Bovendien, willen niet alle ouders voornamelijk ‘opvang in de buurt’ en ‘lieve leidsters’?

Tijd om helderheid te verschaffen aan ouders en stakeholders waar je voor staat en inzicht te krijgen in je eigen fundament als organisatie! Hoe doe je dat? Barbara nam de deelnemers mee in de achterliggende gedachte van de identity-matrix. Het gaat niet om kernwaarden, die roepen we allemaal luidkeels. Het gaat juist om de verbinding leggen tussen hetgeen wát we doen als organisatie – onze thematiek – en de wijze waaróp we hier vorm aan geven. En waar je dan uitkomt, dat raakt de kern. Om daar te komen moeten echte keuzes worden gemaakt. Onder leiding van Barbara gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over eigenheid en thematiek en zochten we naar woorden die hun uniciteit weergeven.

Na een inspirerende ochtend gaven de deelnemers aan graag een vervolgworkshop te willen volgen. Strategische positionering is één ding, maar deze omzetten in een functionele communicatiestrategie is natuurlijk waar  marcom professionals in de kinderopvang pas echt van gaan watertanden!

Dus… to-be-continued!

Wil je op de hoogte gehouden worden? Mail ons!

 

 

 

Deel dit nieuwsbericht